Selvevaluering 2022-23 for Hvidovre Gymnasium & HF

Skoleåret 22/23 har på mange måder været helt særligt på Hvidovre Gymnasium & HF. Som led i den oprindelige elevfordelingsaftale havde vi optagelsesstop på stx, og det har vi kunnet mærke på flere måder. Den manglende årgang har gjort gangene mere tomme, og det har været sværere at fylde fester og caféer. På den positive side har skyggetaxametret givet os mulighed for at planlægge og iværksætte en lang række udviklingstiltag til gavn for nuværende og kommende elever. Resultaterne af vores udviklingsarbejde fremgår af vores Udviklingsplan, samt af afsnittet om særlige indsatsområder på HvG i denne selvevaluering.

Retningsgivende mål

Evaluering af de retningsgivende mål tager udgangspunkt i de nyeste tal fra Uddannelsesstatistik.dk. Evalueringsudvalget har trukket relevante data og undersøgt sammenhænge og forklaringsmodeller. På baggrund af denne undersøgelse udarbejdes der en opfølgningsplan med målrettede indsatser, der skal styrke problemområder. Opfølgningsplanen vil hænge tæt sammen med Udviklingsplanen, som arbejder mod flere af de samme mål, særligt karakterløft og elevtrivsel.

Løfteevne (2020/21-tal)

Samlet har vi en positiv løfteevne på STX (6,4 mod den socioøkonomiske reference på 6,3). Tallet dækker over udsving på tværs af fag og niveauer, men der er en tydelig tendens til, at eleverne klarer sig bedre mundtligt end skriftligt, og bedre ved c-fag i 3.g end ved de højere niveauer. Det er ikke overraskende, for tosprogede elever har naturligvis en større udfordring på skriftligt dansk end etniske danskere – en udfordring, som de kan overkomme mundtligt i dialogen. Som det fremgår senere i dette dokument, har vi i år og i de kommende år sat fokus på netop den skriftlige løft. På HF er tallene omvendt (5,2 ved eksamen mod en socioøkonomisk reference på 5,4). Forklaringerne er de samme som på STX, men her svinger pendulet bare den anden vej. Vi har så få klasser og elever, at selv små marginaler påvirker resultatet markant. Vi arbejder også med skriftlighed, nære relationer og undervisningsdifferentiering på HF, og vi har indført dobbeltlærerordning på de kunstneriske fag, som eleverne afslutter efter første semester.

Overgangsfrekvens (2018/19-tal)

79,1 på STX og 68,4 på HF mod hhv. 61,1 og 46,4 på landsplan. Skolens høje overgangsfrekvens skyldes formentlig primært den store andel af tosprogede elever, som ikke har tradition for sabbatår. Vi arbejder naturligvis med karrierelæring og koblingen mellem fag og anvendelighed uden for skolen, og den indsats styrkes markant med vores nye uddannelse i Fællesskab & Handlekraft, som i høj grad knytter teori og praksis.

 

Elevtrivsel (2022/23-tal)

3,6 på STX og 3,9 på HF mod hhv. 4,0 og 3,8 på landsplan. Vi oplever således, at vores HF-elever trives bedre end landsgennemsnittet, mens vores STX-elever trives dårligere. Den relativt dårligere trivsel hos vores STX-elever dækker over udsving og forskelle, og skolens størrelse gør det svært at udlede noget endeligt, men det har bestemt betydning, at det er svært at samle nok elever til fester og caféer, og det er de samme hænder som trækker læsset i alle udvalg. Det er især trivsel inden for klassen, der halter, hvorimod trivsel på tværs er bedre. Det lader til, at flere elever finder det svært at passe ind i klassekulturen, og det arbejder vi målrettet med. Dels følger klasseteamet eleverne tæt, laver faste pladser og grupper og arrangerer ryste-sammen-tiltag for dem, dels bruger ledelsen meget energi på samtaler med og advarsler til de elever, der ikke virker læringsparate. Fra næste skoleår sætter vi ekstra fokus på elevtrivsel gennem uddannelsen i Fællesskab & Handlekraft, hvor elevernes handlekompetencer trænes, når de skal sammen skal arbejde problemorienteret for at løse udfordringer for andre.

Særlige indsatsområder på HvG (udviklingsplanen)

I forbindelse med nuloptaget udarbejdede vi en udviklingsplan med tre særlige indsatsområder: studiekompetencer og elevtrivsel, fagligt løft med særligt fokus på skriftlighed, samt skolekultur og sammenhængskraft. Dette afsnit omhandler de særlige indsatser, som vi har arbejdet med i dette skoleår jf. Udviklingsplanen. Læs mere udførligt om de enkelte tiltag i Plan for de enkelte indsatser. (Kopi kan rekvireres)

Studiekompetencer og elevtrivsel

Vi har i mange år gjort os gode erfaringer med velfungerende lærerteams til alle klasser på HvG. I år har vi skruet op for indsatsen og for teamets rolle for klassens sociale og faglige trivsel. Det har vi gjort ved en detaljeret skemalagt mødeplan. Derudover er der oprettet ”aktivitetsgrupper” i klasserne. Aktivitetsgruppen består af teamlærer og 8 – 10 af klassens elever. Formålet er bl.a. at skabe et mindre, trygt rum til samtaler, som er svære i det større klasserum samt fremme initiativer til fællesskabsskabende aktiviteter for klassen. Denne nye indsats er blevet afprøvet og evalueret i vores to 1. hf-klasser. Konceptet tilrettes og implementeres på de kommende HF og STX.

For at styrke elevernes evne til fordybelse og skabe små åndehuller i en til tider hektisk hverdag afholder vi månedligt ”HvG læser”. En time med lukkede skærme og tid til ro og fordybelse i et selvvalgt værk. Det havde en svær opstart men vi holdt fast og holdt ud – nu har det fundet en form som kan videreføres næste skoleår. Af særlige arrangementer udsprunget af elevrådet og elevudvalgene kan nævnes: Eventkalenderen (Aktivitetsudvalget) og Klimahandledagen (HvGRØN). Begge fortsætter/gentages næste skoleår.

Bedre overgange – fra grundskolen til gymnasiet og fra grundforløbet til studieretningen. Dette fokus starter allerede ved Sommertræf 12. juni i år. Fra næste skoleår implementerer vi som et nyt tiltag Mentorordning (fra OEG), hvor nuværende elever bliver mentorer for nye elever. Vi vil ligeledes undersøge forældreinddragelse som et led i kampen mod mistrivsel blandt unge og indkalde til forældremøde i sept/okt med særligt fokus på fysisk og mental sundhed. Mødet gennemføres i samarbejde med SPS Hvidovre, Sundhedscentret Hvidovre og Ungeliv Hvidovre.

Fagligt løft med særligt fokus på skriftlighed

Vi arbejder med en udvidet og forbedret lektiecafe. Vi har afsat flere lærerkræfter til at være i caféen og har bredt den faglige dækning bedre ud. Derudover arbejder vi gennem spørgeskemaer til elever og en fokusgruppe blandt lærere af forbedre udbuddet og øge elevtilslutningen til lektiecaféerne. Det er gennem den øgede brug af lektiecaféerne at vi vil få det største udbytte.

Vi har især et fokus på at løfte vores elever skriftligt (det er her vi ligger lavest i forhold til landsgennemsnittet) og især i engelsk, spansk, samfundsfag og matematik. her arbejder vi med en ekstra terminsprøve i løbet af efteråret. De elever, der klarer sig dårligt her, vil få tilbudt et forløb på 5×2 modulers ekstra undervisning. Målet er at få færre elever, der dumper deres skriftlige eksamen. Derudover, og det er specielt i matematik og på HF, vil er der afsat lærerkræfter til tolærerordninger, der gerne skulle hjælpe eleverne med hurtigere hjælp og med at holde fokus.

1.hf, 1.g og 2.g vil får eksamensrettet undervisning først i eksamensperioden i det fag de skal til eksamen i. Som en sidste del af vores fokus på fagligt løft har vi i år arbejdet målrettet med at sænke elevernes fravær. Vi har ændret italesættelsen fra fravær til tilstedeværelse og studievejlederne har i samarbejde med ledelsen arbejdet mere systematisk med monitorering og opfølgning. Næste år vil vi sætte ind med en indsats for at få flere elever til at aflevere deres opgaver rettidigt, så de får bedre feedback. Her kan den øgede mulighed for brug af chatrobotter og lign. være bekymrende.

Skolekultur og sammenhængskraft

Uanset om der kommer en elevfordelingsaftale eller ej, vil vi også i fremtiden få en del elever, der ikke har ønsket at gå på skolen. Det betyder, at vi skal arbejde målrettet på at få alle elever til at føle sig hjemme på HvG på trods af det forskellige udgangspunkt. Det gør vi blandt andet igennem ovenstående tiltag, så eleverne føler sig fagligt og studiemæssigt kompetente, men vi gør det også ved at give alle stx- og hf-elever en uddannelse i Fællesskab & Handlekraft. Præmissen bag uddannelsen er, at det styrker trivslen, den demokratiske selvtillid og sammenhængskraften, når opgaver løses i fællesskab til gavn for ikke blot eleverne selv, men også for lokalområdet. Uddannelsen består af et udespor og et hjemmespor, som tilsammen styrker elevernes handlekompetencer og handlemod. På udemodulerne skal eleverne blandt andet på højskole og på Ungdomsøen, hvor vi træner fællesskab og medborgerskab på anderledes måder. Læs mere om uddannelsen i Fællesskab & Handlekraft

Handleplan for 2023/24 i punktform

  • Evalueringsudvalg indsamler og analyserer relevant data, så vi kan designe relevante pædagogiske tiltag og evaluere deres effekt

TRIVSEL:

  • Teamfunktionen styrkes
  • Aktivitetsgrupper for alle førsteårselever
  • Eventkalender
  • Langstrakt introforløb: Sommertræf, introdage, tutorer, elevmentorer, forældreinddragelse
  • Ekstra fokus på fravær

FAGLIGT LØFT:

  • Bedre overgange
  • Udvidet lektiecafé
  • Ekstra terminsprøver
  • Ekstra undervisning til svage elever
  • Tolærerordning
  • Undervisning ind i eksamensperioden
  • Ekstra fokus på fravær

SAMMENHÆNGSKRAFT:

Selvevaluering 2022-23 for Hvidovre Gymnasium & HF

Skoleåret 22/23 har på mange måder været helt særligt på Hvidovre Gymnasium & HF. Som led i den oprindelige elevfordelingsaftale havde vi optagelsesstop på stx, og det har vi kunnet mærke på flere måder. Den manglende årgang har gjort gangene mere tomme, og det har været sværere at fylde fester og caféer. På den positive side har skyggetaxametret givet os mulighed for at planlægge og iværksætte en lang række udviklingstiltag til gavn for nuværende og kommende elever. Resultaterne af vores udviklingsarbejde fremgår af vores Udviklingsplan, samt af afsnittet om særlige indsatsområder på HvG i denne selvevaluering.

Retningsgivende mål

Evaluering af de retningsgivende mål tager udgangspunkt i de nyeste tal fra Uddannelsesstatistik.dk. Evalueringsudvalget har trukket relevante data og undersøgt sammenhænge og forklaringsmodeller. På baggrund af denne undersøgelse udarbejdes der en opfølgningsplan med målrettede indsatser, der skal styrke problemområder. Opfølgningsplanen vil hænge tæt sammen med Udviklingsplanen, som arbejder mod flere af de samme mål, særligt karakterløft og elevtrivsel.

Løfteevne (2020/21-tal)

Samlet har vi en positiv løfteevne på STX (6,4 mod den socioøkonomiske reference på 6,3). Tallet dækker over udsving på tværs af fag og niveauer, men der er en tydelig tendens til, at eleverne klarer sig bedre mundtligt end skriftligt, og bedre ved c-fag i 3.g end ved de højere niveauer. Det er ikke overraskende, for tosprogede elever har naturligvis en større udfordring på skriftligt dansk end etniske danskere – en udfordring, som de kan overkomme mundtligt i dialogen. Som det fremgår senere i dette dokument, har vi i år og i de kommende år sat fokus på netop den skriftlige løft. På HF er tallene omvendt (5,2 ved eksamen mod en socioøkonomisk reference på 5,4). Forklaringerne er de samme som på STX, men her svinger pendulet bare den anden vej. Vi har så få klasser og elever, at selv små marginaler påvirker resultatet markant. Vi arbejder også med skriftlighed, nære relationer og undervisningsdifferentiering på HF, og vi har indført dobbeltlærerordning på de kunstneriske fag, som eleverne afslutter efter første semester.

Overgangsfrekvens (2018/19-tal)

79,1 på STX og 68,4 på HF mod hhv. 61,1 og 46,4 på landsplan. Skolens høje overgangsfrekvens skyldes formentlig primært den store andel af tosprogede elever, som ikke har tradition for sabbatår. Vi arbejder naturligvis med karrierelæring og koblingen mellem fag og anvendelighed uden for skolen, og den indsats styrkes markant med vores nye uddannelse i Fællesskab & Handlekraft, som i høj grad knytter teori og praksis.

 

Elevtrivsel (2022/23-tal)

3,6 på STX og 3,9 på HF mod hhv. 4,0 og 3,8 på landsplan. Vi oplever således, at vores HF-elever trives bedre end landsgennemsnittet, mens vores STX-elever trives dårligere. Den relativt dårligere trivsel hos vores STX-elever dækker over udsving og forskelle, og skolens størrelse gør det svært at udlede noget endeligt, men det har bestemt betydning, at det er svært at samle nok elever til fester og caféer, og det er de samme hænder som trækker læsset i alle udvalg. Det er især trivsel inden for klassen, der halter, hvorimod trivsel på tværs er bedre. Det lader til, at flere elever finder det svært at passe ind i klassekulturen, og det arbejder vi målrettet med. Dels følger klasseteamet eleverne tæt, laver faste pladser og grupper og arrangerer ryste-sammen-tiltag for dem, dels bruger ledelsen meget energi på samtaler med og advarsler til de elever, der ikke virker læringsparate. Fra næste skoleår sætter vi ekstra fokus på elevtrivsel gennem uddannelsen i Fællesskab & Handlekraft, hvor elevernes handlekompetencer trænes, når de skal sammen skal arbejde problemorienteret for at løse udfordringer for andre.

Særlige indsatsområder på HvG (udviklingsplanen)

I forbindelse med nuloptaget udarbejdede vi en udviklingsplan med tre særlige indsatsområder: studiekompetencer og elevtrivsel, fagligt løft med særligt fokus på skriftlighed, samt skolekultur og sammenhængskraft. Dette afsnit omhandler de særlige indsatser, som vi har arbejdet med i dette skoleår jf. Udviklingsplanen LINK. Læs mere udførligt om de enkelte tiltag i Plan for de enkelte indsatser LINK

Studiekompetencer og elevtrivsel

Vi har i mange år gjort os gode erfaringer med velfungerende lærerteams til alle klasser på HvG. I år har vi skruet op for indsatsen og for teamets rolle for klassens sociale og faglige trivsel. Det har vi gjort ved en detaljeret skemalagt mødeplan. Derudover er der oprettet ”aktivitetsgrupper” i klasserne. Aktivitetsgruppen består af teamlærer og 8 – 10 af klassens elever. Formålet er bl.a. at skabe et mindre, trygt rum til samtaler, som er svære i det større klasserum samt fremme initiativer til fællesskabsskabende aktiviteter for klassen. Denne nye indsats er blevet afprøvet og evalueret i vores to 1. hf-klasser. Konceptet tilrettes og implementeres på de kommende HF og STX.

For at styrke elevernes evne til fordybelse og skabe små åndehuller i en til tider hektisk hverdag afholder vi månedligt ”HvG læser”. En time med lukkede skærme og tid til ro og fordybelse i et selvvalgt værk. Det havde en svær opstart men vi holdt fast og holdt ud – nu har det fundet en form som kan videreføres næste skoleår. Af særlige arrangementer udsprunget af elevrådet og elevudvalgene kan nævnes: Eventkalenderen (Aktivitetsudvalget) og Klimahandledagen (HvGRØN). Begge fortsætter/gentages næste skoleår.

Bedre overgange – fra grundskolen til gymnasiet og fra grundforløbet til studieretningen. Dette fokus starter allerede ved Sommertræf 12. juni i år. Fra næste skoleår implementerer vi som et nyt tiltag Mentorordning (fra OEG), hvor nuværende elever bliver mentorer for nye elever. Vi vil ligeledes undersøge forældreinddragelse som et led i kampen mod mistrivsel blandt unge og indkalde til forældremøde i sept/okt med særligt fokus på fysisk og mental sundhed. Mødet gennemføres i samarbejde med SPS Hvidovre, Sundhedscentret Hvidovre og Ungeliv Hvidovre.

Fagligt løft med særligt fokus på skriftlighed

Vi arbejder med en udvidet og forbedret lektiecafe. Vi har afsat flere lærerkræfter til at være i caféen og har bredt den faglige dækning bedre ud. Derudover arbejder vi gennem spørgeskemaer til elever og en fokusgruppe blandt lærere af forbedre udbuddet og øge elevtilslutningen til lektiecaféerne. Det er gennem den øgede brug af lektiecaféerne at vi vil få det største udbytte.

Vi har især et fokus på at løfte vores elever skriftligt (det er her vi ligger lavest i forhold til landsgennemsnittet) og især i engelsk, spansk, samfundsfag og matematik. her arbejder vi med en ekstra terminsprøve i løbet af efteråret. De elever, der klarer sig dårligt her, vil få tilbudt et forløb på 5×2 modulers ekstra undervisning. Målet er at få færre elever, der dumper deres skriftlige eksamen. Derudover, og det er specielt i matematik og på HF, vil er der afsat lærerkræfter til tolærerordninger, der gerne skulle hjælpe eleverne med hurtigere hjælp og med at holde fokus.

1.hf, 1.g og 2.g vil får eksamensrettet undervisning først i eksamensperioden i det fag de skal til eksamen i. Som en sidste del af vores fokus på fagligt løft har vi i år arbejdet målrettet med at sænke elevernes fravær. Vi har ændret italesættelsen fra fravær til tilstedeværelse og studievejlederne har i samarbejde med ledelsen arbejdet mere systematisk med monitorering og opfølgning. Næste år vil vi sætte ind med en indsats for at få flere elever til at aflevere deres opgaver rettidigt, så de får bedre feedback. Her kan den øgede mulighed for brug af chatrobotter og lign. være bekymrende.

Skolekultur og sammenhængskraft

Uanset om der kommer en elevfordelingsaftale eller ej, vil vi også i fremtiden få en del elever, der ikke har ønsket at gå på skolen. Det betyder, at vi skal arbejde målrettet på at få alle elever til at føle sig hjemme på HvG på trods af det forskellige udgangspunkt. Det gør vi blandt andet igennem ovenstående tiltag, så eleverne føler sig fagligt og studiemæssigt kompetente, men vi gør det også ved at give alle stx- og hf-elever en uddannelse i Fællesskab & Handlekraft. Præmissen bag uddannelsen er, at det styrker trivslen, den demokratiske selvtillid og sammenhængskraften, når opgaver løses i fællesskab til gavn for ikke blot eleverne selv, men også for lokalområdet. Uddannelsen består af et udespor og et hjemmespor, som tilsammen styrker elevernes handlekompetencer og handlemod. På udemodulerne skal eleverne blandt andet på højskole og på Ungdomsøen, hvor vi træner fællesskab og medborgerskab på anderledes måder. Læs mere om uddannelsen i Fællesskab & Handlekraft LINK.

Handleplan for 2023/24 i punktform

  • Evalueringsudvalg indsamler og analyserer relevant data, så vi kan designe relevante pædagogiske tiltag og evaluere deres effekt

TRIVSEL:

  • Teamfunktionen styrkes
  • Aktivitetsgrupper for alle førsteårselever
  • Eventkalender
  • Langstrakt introforløb: Sommertræf, introdage, tutorer, elevmentorer, forældreinddragelse
  • Ekstra fokus på fravær

FAGLIGT LØFT:

  • Bedre overgange
  • Udvidet lektiecafé
  • Ekstra terminsprøver
  • Ekstra undervisning til svage elever
  • Tolærerordning
  • Undervisning ind i eksamensperioden
  • Ekstra fokus på fravær

SAMMENHÆNGSKRAFT:

Selvevaluering 2022-23 for Hvidovre Gymnasium & HF

Skoleåret 22/23 har på mange måder været helt særligt på Hvidovre Gymnasium & HF. Som led i den oprindelige elevfordelingsaftale havde vi optagelsesstop på stx, og det har vi kunnet mærke på flere måder. Den manglende årgang har gjort gangene mere tomme, og det har været sværere at fylde fester og caféer. På den positive side har skyggetaxametret givet os mulighed for at planlægge og iværksætte en lang række udviklingstiltag til gavn for nuværende og kommende elever. Resultaterne af vores udviklingsarbejde fremgår af vores Udviklingsplan, samt af afsnittet om særlige indsatsområder på HvG i denne selvevaluering.

Retningsgivende mål

Evaluering af de retningsgivende mål tager udgangspunkt i de nyeste tal fra Uddannelsesstatistik.dk. Evalueringsudvalget har trukket relevante data og undersøgt sammenhænge og forklaringsmodeller. På baggrund af denne undersøgelse udarbejdes der en opfølgningsplan med målrettede indsatser, der skal styrke problemområder. Opfølgningsplanen vil hænge tæt sammen med Udviklingsplanen, som arbejder mod flere af de samme mål, særligt karakterløft og elevtrivsel.

Løfteevne (2020/21-tal)

Samlet har vi en positiv løfteevne på STX (6,4 mod den socioøkonomiske reference på 6,3). Tallet dækker over udsving på tværs af fag og niveauer, men der er en tydelig tendens til, at eleverne klarer sig bedre mundtligt end skriftligt, og bedre ved c-fag i 3.g end ved de højere niveauer. Det er ikke overraskende, for tosprogede elever har naturligvis en større udfordring på skriftligt dansk end etniske danskere – en udfordring, som de kan overkomme mundtligt i dialogen. Som det fremgår senere i dette dokument, har vi i år og i de kommende år sat fokus på netop den skriftlige løft. På HF er tallene omvendt (5,2 ved eksamen mod en socioøkonomisk reference på 5,4). Forklaringerne er de samme som på STX, men her svinger pendulet bare den anden vej. Vi har så få klasser og elever, at selv små marginaler påvirker resultatet markant. Vi arbejder også med skriftlighed, nære relationer og undervisningsdifferentiering på HF, og vi har indført dobbeltlærerordning på de kunstneriske fag, som eleverne afslutter efter første semester.

Overgangsfrekvens (2018/19-tal)

79,1 på STX og 68,4 på HF mod hhv. 61,1 og 46,4 på landsplan. Skolens høje overgangsfrekvens skyldes formentlig primært den store andel af tosprogede elever, som ikke har tradition for sabbatår. Vi arbejder naturligvis med karrierelæring og koblingen mellem fag og anvendelighed uden for skolen, og den indsats styrkes markant med vores nye uddannelse i Fællesskab & Handlekraft, som i høj grad knytter teori og praksis.

 

Elevtrivsel (2022/23-tal)

3,6 på STX og 3,9 på HF mod hhv. 4,0 og 3,8 på landsplan. Vi oplever således, at vores HF-elever trives bedre end landsgennemsnittet, mens vores STX-elever trives dårligere. Den relativt dårligere trivsel hos vores STX-elever dækker over udsving og forskelle, og skolens størrelse gør det svært at udlede noget endeligt, men det har bestemt betydning, at det er svært at samle nok elever til fester og caféer, og det er de samme hænder som trækker læsset i alle udvalg. Det er især trivsel inden for klassen, der halter, hvorimod trivsel på tværs er bedre. Det lader til, at flere elever finder det svært at passe ind i klassekulturen, og det arbejder vi målrettet med. Dels følger klasseteamet eleverne tæt, laver faste pladser og grupper og arrangerer ryste-sammen-tiltag for dem, dels bruger ledelsen meget energi på samtaler med og advarsler til de elever, der ikke virker læringsparate. Fra næste skoleår sætter vi ekstra fokus på elevtrivsel gennem uddannelsen i Fællesskab & Handlekraft, hvor elevernes handlekompetencer trænes, når de skal sammen skal arbejde problemorienteret for at løse udfordringer for andre.

Særlige indsatsområder på HvG (udviklingsplanen)

I forbindelse med nuloptaget udarbejdede vi en udviklingsplan med tre særlige indsatsområder: studiekompetencer og elevtrivsel, fagligt løft med særligt fokus på skriftlighed, samt skolekultur og sammenhængskraft. Dette afsnit omhandler de særlige indsatser, som vi har arbejdet med i dette skoleår jf. Udviklingsplanen LINK. Læs mere udførligt om de enkelte tiltag i Plan for de enkelte indsatser LINK

Studiekompetencer og elevtrivsel

Vi har i mange år gjort os gode erfaringer med velfungerende lærerteams til alle klasser på HvG. I år har vi skruet op for indsatsen og for teamets rolle for klassens sociale og faglige trivsel. Det har vi gjort ved en detaljeret skemalagt mødeplan. Derudover er der oprettet ”aktivitetsgrupper” i klasserne. Aktivitetsgruppen består af teamlærer og 8 – 10 af klassens elever. Formålet er bl.a. at skabe et mindre, trygt rum til samtaler, som er svære i det større klasserum samt fremme initiativer til fællesskabsskabende aktiviteter for klassen. Denne nye indsats er blevet afprøvet og evalueret i vores to 1. hf-klasser. Konceptet tilrettes og implementeres på de kommende HF og STX.

For at styrke elevernes evne til fordybelse og skabe små åndehuller i en til tider hektisk hverdag afholder vi månedligt ”HvG læser”. En time med lukkede skærme og tid til ro og fordybelse i et selvvalgt værk. Det havde en svær opstart men vi holdt fast og holdt ud – nu har det fundet en form som kan videreføres næste skoleår. Af særlige arrangementer udsprunget af elevrådet og elevudvalgene kan nævnes: Eventkalenderen (Aktivitetsudvalget) og Klimahandledagen (HvGRØN). Begge fortsætter/gentages næste skoleår.

Bedre overgange – fra grundskolen til gymnasiet og fra grundforløbet til studieretningen. Dette fokus starter allerede ved Sommertræf 12. juni i år. Fra næste skoleår implementerer vi som et nyt tiltag Mentorordning (fra OEG), hvor nuværende elever bliver mentorer for nye elever. Vi vil ligeledes undersøge forældreinddragelse som et led i kampen mod mistrivsel blandt unge og indkalde til forældremøde i sept/okt med særligt fokus på fysisk og mental sundhed. Mødet gennemføres i samarbejde med SPS Hvidovre, Sundhedscentret Hvidovre og Ungeliv Hvidovre.

Fagligt løft med særligt fokus på skriftlighed

Vi arbejder med en udvidet og forbedret lektiecafe. Vi har afsat flere lærerkræfter til at være i caféen og har bredt den faglige dækning bedre ud. Derudover arbejder vi gennem spørgeskemaer til elever og en fokusgruppe blandt lærere af forbedre udbuddet og øge elevtilslutningen til lektiecaféerne. Det er gennem den øgede brug af lektiecaféerne at vi vil få det største udbytte.

Vi har især et fokus på at løfte vores elever skriftligt (det er her vi ligger lavest i forhold til landsgennemsnittet) og især i engelsk, spansk, samfundsfag og matematik. her arbejder vi med en ekstra terminsprøve i løbet af efteråret. De elever, der klarer sig dårligt her, vil få tilbudt et forløb på 5×2 modulers ekstra undervisning. Målet er at få færre elever, der dumper deres skriftlige eksamen. Derudover, og det er specielt i matematik og på HF, vil er der afsat lærerkræfter til tolærerordninger, der gerne skulle hjælpe eleverne med hurtigere hjælp og med at holde fokus.

1.hf, 1.g og 2.g vil får eksamensrettet undervisning først i eksamensperioden i det fag de skal til eksamen i. Som en sidste del af vores fokus på fagligt løft har vi i år arbejdet målrettet med at sænke elevernes fravær. Vi har ændret italesættelsen fra fravær til tilstedeværelse og studievejlederne har i samarbejde med ledelsen arbejdet mere systematisk med monitorering og opfølgning. Næste år vil vi sætte ind med en indsats for at få flere elever til at aflevere deres opgaver rettidigt, så de får bedre feedback. Her kan den øgede mulighed for brug af chatrobotter og lign. være bekymrende.

Skolekultur og sammenhængskraft

Uanset om der kommer en elevfordelingsaftale eller ej, vil vi også i fremtiden få en del elever, der ikke har ønsket at gå på skolen. Det betyder, at vi skal arbejde målrettet på at få alle elever til at føle sig hjemme på HvG på trods af det forskellige udgangspunkt. Det gør vi blandt andet igennem ovenstående tiltag, så eleverne føler sig fagligt og studiemæssigt kompetente, men vi gør det også ved at give alle stx- og hf-elever en uddannelse i Fællesskab & Handlekraft. Præmissen bag uddannelsen er, at det styrker trivslen, den demokratiske selvtillid og sammenhængskraften, når opgaver løses i fællesskab til gavn for ikke blot eleverne selv, men også for lokalområdet. Uddannelsen består af et udespor og et hjemmespor, som tilsammen styrker elevernes handlekompetencer og handlemod. På udemodulerne skal eleverne blandt andet på højskole og på Ungdomsøen, hvor vi træner fællesskab og medborgerskab på anderledes måder. Læs mere om uddannelsen i Fællesskab & Handlekraft LINK.

Handleplan for 2023/24 i punktform

  • Evalueringsudvalg indsamler og analyserer relevant data, så vi kan designe relevante pædagogiske tiltag og evaluere deres effekt

TRIVSEL:

  • Teamfunktionen styrkes
  • Aktivitetsgrupper for alle førsteårselever
  • Eventkalender
  • Langstrakt introforløb: Sommertræf, introdage, tutorer, elevmentorer, forældreinddragelse
  • Ekstra fokus på fravær

FAGLIGT LØFT:

  • Bedre overgange
  • Udvidet lektiecafé
  • Ekstra terminsprøver
  • Ekstra undervisning til svage elever
  • Tolærerordning
  • Undervisning ind i eksamensperioden
  • Ekstra fokus på fravær

SAMMENHÆNGSKRAFT:

  • Fælles uddannelse med fokus på trivsel og handlekompetencer for alle elever
  • Ungdomsøen
  • To første moduler på højskole
  • Problembaseret undervisning i alle fag
  • Efteruddannelse af alle lærere i ppa
  • Progressionsplan for elevernes handlekompetencer