”Wooow” lyder det fra de omkringstående elever, da en pige puster et sæt griselunger op som en ballon ved hjælp af et plasticrør. Det er biologi-workshoppen, der til årets Naturvidenskabsfestival disker op med lunger, lever, nyrer og hjerte fra en gris. Eleverne fra de 6 lokale folkeskoleklasser må røre og undersøge, mens elever fra gymnasiet fortæller og forklarer.

Til Naturfestivalen er det nemlig både gymnasiets lærere, men også elever, der underviser gæster fra folkeskolen.

”Folkeskoleeleverne synes helt sikkert, at vores workshops er mere spændende og relevante, når det ikke kun er ”de voksne”, der underviser dem, men også vores elever, der aldersmæssigt er tættere på dem,” forklarer gymnasiets rektor Kirsten Jensen.

En tilbagevendende succes

Naturvidenskabsfestivalen er en landsdækkende uge i naturvidenskabens navn, som mange af landets uddannelsesinstitutioner markerer på den ene eller anden måde. Hvidovre Gymnasium & HF har de seneste mange år deltaget, blandt andet fordi, at der hvert år er rift om de begrænsede antal pladser skolens workshops, når de bliver udbudt lige efter sommerferien. I år er det klasser fra Frydenhøjskolen, Præstemoseskolen og Risbjergskolen, der er på besøg.

Føj, hvor det lugter

I kemi og fysik skal folkeskoleeleverne igennem forsøg for alle sanser – der skal smages med bind for øjnene, røres ved varme objekter og ikke mindst lugtes til kemikalier – det sidste frembringer grimasser og udråb på grund af den intense stank.

I informatik skal eleverne selv programmere robotbiler til at køre en bestemt rute langs gulvet.

I idræt skal de se, hvor højt pulsen kommer op ved at hoppe, løbe, sjippe, danse – og cykle.

I astronomi undersøger eleverne muligheden for, om der er liv i rummet. Og i psykologi bliver de igennem forsøg på egen krop klar over, hvordan hjernen fungerer, og hvor meget den kan snyde én.

Dagen blev afsluttet af fælles frokost i gymnasiets kantine.