Det er ikke kun eleverne, som i denne tid bliver testet i deres viden. Mandag den 14. maj var det underviser Anne Stadagers tur til at stå for skud, da hun forsvarede sin ph.d.-afhandling i historie om ungdomsoprøreren Ebbe Kløvedal Reich.

Afhandlingen omhandlede forfatterens oprørsengagement i 1960’erne og 1970’erne i spændingsfeltet mellem politik og livsanskuelse.

På jagt efter kilder
Processen har ifølge Anne Stadager været utroligt spændende og udfordrende. Ikke mindst fordi at den åndelige og spirituelle del af ungdomsoprøret ikke har været så let at dokumentere:

”Der er ikke meget materiale i arkivmapperne om det at tage LSD og få religiøse syner. Det er de politiske emner, der har efterladt sig de tydeligste spor,” forklarer Anne Stadager.

For hende har det været en luksus at få lov til at fordybe sig til ekstrem grad i et nicheområde i historien.

”Som gymnasielærer har vi ekstremt travlt og springer fra en opgave til en anden. Derfor har det været en gave og en kontrast at gå i fordybelse på den måde.”

En titel siger ikke det hele
Det er efterhånden en håndfuld af Hvidovre Gymnasium & HF’s lærerstab, der har en ph.d., men ifølge Anne Stadager er titlen ikke et kvalitetsstempel i sig selv. For at være en god lærer kræver det derimod gode formidlingsevner og engagement.

”Vores gymnasium bærer i høj grad præg af, at lærerne har lyst til at engagere sig, videreuddanne sig og sætte nye projekter i søen – og det er med til at give et inspirerende miljø.”

Med en veloverstået afhandling er Anne Stadager næste mål da også at blive en endnu bedre underviser i de to fag dansk og historie.

”Det herlige ved at være gymnasielærer er, at der altid er plads til forbedringer. Man kan ikke regne med, at det, man gjorde i går, virker i dag – og den faktor er med til at gøre det rigtig sjovt.”