I dag, den 27. januar, er det 75 år siden at den nazistiske udryddelseslejr Auschwitz blev befriet.

I den anledning har alle 2.G’ere på Hvidovre Gymnasium & HF haft temadag, med Auschwitz og folkedrabet på Europas jøder i fokus: hvordan kunne det ske og hvordan kan vi undgå, at noget lignende sker igen?

Snublesten i de københavnske gader

Til formiddag tog alle eleverne på tur til København, hvor de gruppevis skulle finde de såkaldte snublesten.

Snublestenene er små messingplader, der er lagt ned i fortovet for at mindes dem med jødisk baggrund, der blev arresteret og ført til koncentrationslejrene af nazisterne, hvor de omkom. Snublestenene er placeret på de adresser hvor de arresterede og dræbte boede, og fortæller deres navn og datoer for fødsel og død.

Yazmin fra 2.a var rundt for at finde snublesten i byen. I hendes gruppe bed de særligt mærke i, at stenene ikke er særligt store – faktisk lagde man nærmest ikke mærke til dem, medmindre man vidste de var der. Det var bare helt almindelige borgere, som stenene symboliserede, ikke nogen højtstående mennesker. Vi snakkede om, om det måske er derfor at stenene er meget små siger Yazmin.

I Yazmins gruppe nåede de rundt til tre forskellige adresser med snublesten, inden de sammen med resten af årgangen vendte næsen mod gymnasiet igen.

Undrende elever og forebyggelse

Tilbage på skolen var alle elever fra 2.G-klasserne samlet til fællesundervisning, og her gav lærerne Mikkel og Karen et oplæg om Auschwitz og viste en dokumentarfilm om Holocaust. Eleverne havde massevis af undrende spørgsmål til filmen: Hvorfor blev håret klippet af fangerne? Hvad blev der af de jøder, der overlevede? Hvorfor var tvillinger særligt efterspurgte til medicinsk forskning? Hvem deltog i Wannsee-konferencen?

Som afslutning på dagen skulle eleverne spille det interaktive dokudrama SIGNS. I spillet bliver man præsenteret for de ti stadier som folkedrab, ifølge forskeren Gregory Stanton, udvikler sig igennem. Formålet er at lære at genkende de ti stadier, så man kan opdage dem i tide og forhindre at noget lignende sker igen. Eleverne sad sammen i små grupper, fordybede i dokudramaet der udspillede sig på deres computere.