Kære alle

Så er retningslinjerne kommet for årets studenterafslutninger, og de er heldigvis ikke så restriktive, som vi frygtede, da vi for relativt kort tid siden stod midt i Corona-stormen. Det er vi simpelthen så glade for, for vores dejlige studenter fortjener at blive fejret med manér. Det bliver ikke helt, som det plejer – det er der ikke ret meget, der er for tiden – men hvis vi hjælper hinanden og overholder retningslinjerne, så skal det nok blive fint og festligt.

I forbindelse med studenterafslutningen er der tre vigtige arrangementer på skolen, nemlig huepåsætning, dimissionsmiddagen og translokationen.

 

Huepåsætning – på studentens sidste eksamensdag

Det er et stort øjeblik, når den nybagte student kommer ned i vandrehallen efter sidste eksamen og får sin velfortjente studenterhue på hovedet. I år må vi ikke sætte borde frem til familierne, så de kan sidde og hygge både før og efter huepåsætningen. Heldigvis har vi fået lov at invitere tre personer per student, som må deltage i den festlige begivenhed, og vi sørger selvfølgelig for at pynte fint op.

Til den kommende student: Du må ankomme til din eksamen 30 minutter før. Du skal melde dig i døren v/hovedindgangen og gå direkte op til gangen foran lokalet. Husk at være helt stille, så du ikke forstyrrer den elev, som er inde i lokalet. Når eksamen er overstået, går du ned i vandrehallen til din familie.

Til familien: Vi må desværre kun invitere tre gæster per elev til at være på skolens område og vi skal gøre opmærksom på at dette også gælder sportspladsen, græsarealerne og parkeringspladsen. Øvrig familie / venner må pga. Corona situationen vente hjemme. Når jeres kommende student har 15 minutter tilbage af sin eksamen, må I komme ind på skolen. Indtil da kan I vente uden for i det solskin, som vi har bestilt! Når jeres student kommer ind i vandrehallen, er der et kvarter til at kramme, tage billeder og nyde øjeblikket. Derefter kan I tage hjem og fejre med resten af familien. Tidsbegrænsningen sikrer, at der ikke er for mange mennesker i vandrehallen på en gang.

Se billeder fra dagene med huepåsætning her.

 

Dimissionsmiddagen – onsdag d. 24. juni

Dimissionsmiddagen er en hyggelig og festlig begivenhed, hvor klasserne spiser en lækker middag med deres lærere. Der vil være taler og snak om gode stunder og masser af tid til at være sammen og fejre hinanden. Pga. Corona er dimissionsmiddagen i år kun middag, og ikke fest.

Til den kommende student: I år må vi ikke samle jer på tværs af klasserne for at begrænse risikoen for smitte. Derfor kommer I til at sidde i forskellige rum, men vi sørger for at samle alle i stueetagen, så vi kan høre hinanden og fornemme, at vi er sammen om fejringen. Hvis I ankommer i god tid eller har en tidlig fotograferingstid, har vi sørget for tæpper udenfor, så I kan sidde klassevist og hygge sammen, mens I venter. Kl. 17.30 åbner vi dørene og inviterer jer ind lidt ad gangen for at undgå, at I kommer til at stå for tæt. 2.p skal være i lok. 101, og 2.q skal være ved siden af i lok. 105 (begge på biologigangen). 3.a skal være i vandrehallen mellem de to trappenedgange, og 3.z skal være i 182. 3.b skal være på øverste plateau i salen, og 3.c skal være på det nederste.

 

Translokationen – fredag d. 26. juni

Translokation betyder at overføre noget (eller nogen) fra et sted til et andet. Translokationen er den formelle og højtidelige afslutning på gymnasietiden, hvor rektor holder årets translokationstale, og studenterne får overrakt deres eksamensbevis. Udvalgte elever hædres for flid, lavt fravær og høje karakterer, men også for særligt engagement i skolens eller klassens sociale liv. Med translokationen overføres studenterne fra HvG til den verden, som ligger åben for deres fødder. I år afholder vi tre translokationer i stedet for en, så alle kan føle sig trygge. Alle translokationerne afholdes i vores store sal, og der sprittes grundigt af imellem dem. Første omgang holdes fra kl.8:00 – 8:45 (3.b & 3.c.) Anden omgang kl.9:00-9:45 (2.p & 2.q). Tredje omgang kl. 10:00-10:45 (3.a & 3.z). Hver student må invitere to gæster. Vi sørger for at streame translokationen, så familie og venner kan se den hjemmefra, og der vil blive taget billeder af alle studenter, når de modtager deres eksamensbevis.

Til den kommende student: I kommer til at sidde klassevis på rækker på hhv. nederste og øverste plateau. Efter talerne overrækker jeg eksamensbeviser og hædersbeviser på jeres plateau, så I forbliver adskilt. Når vi er færdige, følger jeres lærere jer og jeres forældre ud ad dørene mod haven og om til p-pladsen, hvor jeres vogn holder, pyntet og fin. De to første vogne kører fra skolen kl. 9:05, de næste kl. 10:05 og de sidste kl. 11:05. Alle vogne mødes på pladsen foran Rådhuset 12:30, hvor borgmester Helle Adelborg vil tage imod jer. I bliver på vognene, mens Helle taler til jer, så vi undgår risiko for smittespredning. Derefter går turen videre til jeres familier. Og nyd så studentertiden – det har I fortjent.

Til familien: Vi er så glade for, at vi får lov til at have gæster med til translokationen. Det ville ikke være det samme uden jer. Det er vigtigt, at I overholder begrænsningen på to personer per student. Vi vil bede jer om at gå direkte til forældresiddepladserne bag elevrækkerne på jeres plateau. Vores søde lærere skal nok hjælpe jer på plads. Når translokationen er ovre, og studentervognen er kørt, vil vi bede jer undgå at tage til Rådhuset, for der vil i forvejen være mange mennesker. I får jo heldigvis besøg af glade studenter i løbet af dagen.

Det vil ikke være muligt at parkere ved skolen, og der er begrænset parkering i området.

For at studentertiden på HVG bliver tryg for alle, er det meget vigtigt, at I bliver hjemme, hvis I oplever symptomer på Covid-19.

Hvis I har spørgsmål, må I endelig ringe til kontoret på 36343434.

 

De bedste hilsner

Tania Sheikh Larsen

rektor